24
листопада 2016 року на базі Інституту післядипломної педагогічної освіти
Чернівецької області у рамках віртуальної школи відбулося четверте
онлайн-заняття з математики з теми «Елементарні функції, їхні графіки та
властивості». Підготували заняття Ольга Ярославівна Біляніна,
методист вищої категорії науково-методичного центру природничо-математичних
дисциплін ІППО ЧО, та Тетяна Іванівна Герман, учитель математики Молницької ЗОШ
І-ІІІ ступенів Герцаївського району, спеціаліст вищої категорії, старший
вчитель.
Ціль віртуальної школи
– допомогти вчителю підготувати засіб та зміст системи навчання. Презентація
містить рекомендований узагальнений та систематизований матеріал для укладання
навчально-практичної бази підготовки до ЗНО. Учитель має змогу розділити та
вибрати матеріал навіть на декілька навчальних занять. При цьому необхідно
враховувати контингент учнів, використовувати діяльнісний та диференційований
підходи відповідно до рівня підготовки випускника. Враховуючи вищесказане,
фахівцями формується система навчання. У зміст заняття входять практичні
завдання від найпростіших до складніших, включаючи опорну теорію, підібрано
методи та технології спонукання до свідомого розуміння математичних понять та
реального застосування їх у житті.
Розпочала Ольга
Ярославівна заняття із математичного поняття величин та залежностей між ними,
поступово вводячи основні опорні математичні означення з теми, нагадуючи про
еволюцію розвитку функції та незавершений етап загалом розвитку математики,
який очікує на випускників. Формування свідомого розуміння різниці між
функціональними і нефункціональними залежностями вона демонструвала власно
розробленими задачами. А через 7 життєвих задач, придуманих нею, – пряму й
обернену пропорційність, незалежні і залежні змінні, аргумент і функцію,
область визначення і область значення функції, тим самим демонструючи
майстер-клас застосування компетентнісного підходу в навчанні відповідно до
нового Державного стандарту. Важливість розуміння цієї теми для якості
математичного рівня навченості висока, оскільки функціональна залежність – одне
з основних понять усієї математики і є математичною моделлю реальних процесів.
Тому велика кількість вправ ЗНО базується на області визначення та на області
допустимих значень.
Також
особливе місце Ольгою Ярославівною було відведено аналітичному введенню функції
як зв‘язку між змінними величинами, який символічно записують у вигляді
формули: При цьому важливо пам’ятати, що функцією названо не змінну , а
відношення f
– правило (закон), який демонструє яким чином незалежній змінній ставиться у
відповідність єдине значення залежної змінної. Окреме місце в занятті
було відведено усним навчальним вправам, оскільки глибоке розуміння читання
функції, заданої будь-яким способом, підвищує ймовірність правильного вибору
відповіді, що сприятиме подоланню абітурієнтом порогу.
Тетяна Іванівна
представила методи та підходи перетворень графіків функцій, демонструвала
приклади їхнього застосування, акцентувала увагу на способах формування умінь
правильно вибирати відповідь, використовуючи набуті знання та навички. Презентація
наочно відображала основні змістові лінії теми, вміщала рисунки симетрії
графіків відносно осей та початку координат, різнокольорові зсуви уздовж осей
та стиски і розширення, зручну класифікацію системи вправ, які сприятимуть
формуванню відповідних компетентностей випускників.
Значну частину
віртуального заняття педагоги-математики виділили для наведення прикладів
завдань з теми, які уже зустрічалися в тестах ЗНО різних років. Опираючись на
основні ідеї та способи їхнього розв’язування, демонстрували інші завдання.
Зміст заняття
охоплював велику систему опорних вправ на властивості функцій, їхнє графічне
тлумачення та уміння застосовувати в змінених практичних ситуаціях. Теоретичні
відомості супроводжувалися демонстрацією наочних схем, таблиць, графіків, які
допомагали систематизувати та візуалізувати подану інформацію.
На завершення заняття
було розглянуто приклад відкритої форми. Звернено увагу слухачів студії на
заздалегідь розроблені критерії та правилах їхнього дотримання під час
оцінювання. Вироблений однаковий підхід до оцінювання унеможливлює суб’єктивне
втручання в об’єктивність оцінки.
Потужна й велика праця
педагогів оцінювалася зі зворотної сторони відгуками вдячності. Будемо
сподіватися, що це сприятиме підготовці до зовнішнього незалежного тестування з
математики.
Немає коментарів:
Дописати коментар